Wie is Mercedes?
Geboren in Barcelona in 1961 en ingeburgerd in Nederland sinds 1989.
Mijn passie voor de schilderkunst begon vrij vroeg. Op mijn zesde, in groep drie van de basisschool, kreeg ik een onderscheiding voor een schilderij gemaakt met Manley waskrijten op aquarelpapier met het thema ‘Wandelen in het bos’.
Op zo’n jonge leeftijd was ik al behoorlijk nieuwsgierig naar allerlei schildertechnieken en met de jaren nam mijn interesse alleen maar toe, in het bijzonder mijn fascinatie voor het Franse impressionisme.
Op mijn twaalfde probeerde ik de werken van meesters als Monet, Manet, Cézanne, Degas en Van Gogh te imiteren en op mijn zestiende begon ik mijn eigen stijl te ontwikkelen, eerst met olieverf op doek en later met aquarel op papier.
Tussen 1981 en 1987 ging ik Farmacie studeren aan de Universidad Central de Barcelona.
Tijdens de studie bleef ik schilderen en in 1982 hield ik mijn eerste tentoonstelling in een privé galerie in Barcelona. Mijn tweede expositie vond plaats in 1991, ook in Barcelona.
In 1989 verliet ik mijn geboortestad en emigreerde naar Nederland.
In de eerstvolgende jaren ging het schilderen op een laag pitje om me volledig te focussen op het stichten van een gezin en het opvoeden van mijn kinderen. In deze periode werkte ik als docente Spaans op een middelbare school in Groningen, waar ik woon.
In 1996 werd ik lid van de Vrije Academie ‘Jan Koster’ en gedurende één jaar ging ik naar Pictura in Groningen om model te tekenen / schilderen.
In 2012 maakte ik kennis met de Japanse Zen-schildertechniek Sumi-e (zwarte inkt op rijstpapier). Tien jaar lang heb ik lessen genomen in de klassieke Sumi-e methode in Groningen. In de laatste jaren begon ik een eigen vrije stijl te ontwikkelen en sinds oktober 2022 ben ik bezig met het tentoonstellen van mijn werk.
‘Op mijn leeftijd is het uiterst belangrijk om je te blijven ontwikkelen, zowel fysiek als mentaal, als je fit en gezond wilt leven. In mijn zoektocht naar een goede balans tussen lichaam en geest helpt Sumi-e mij daarbij’.
Waarom Sumi-e?
Sumi-e is een schildertechniek die in de dertiende eeuw vanuit China in Japan werd geïntroduceerd door Zen-monniken. In deze schildermethode wordt, net als in Zen, de werkelijkheid teruggebracht tot zijn pure, naakte vorm.
Als ik begin met schilderen neem ik een leeg vel rijstpapier voor me en concentreer ik me daarop. Zo laat ik alle gedachten verdwijnen tot ik alleen nog aan het vel rijstpapier denk. Nadat ik de eerste streek op het papier heb gezet komt het beeld in mij op dat ik aan het papier wil toevertrouwen.
Alle penseelstreken moeten in één beweging op het rijstpapier worden geplaatst. Er is weinig ruimte voor correcties omdat het pigment van de zwarte inkt vermengd met water direct door het rijstpapier wordt geabsorbeerd. Om die reden is het van belang om volledig ontspannen te zijn.
Het aanleren van de penseelstreken die nodig zijn om bijvoorbeeld een bamboe of een chrysant te schilderen gebeurt door veelvoudige herhaling waardoor de geest meer sensitief wordt. Door deze vele herhalingen kom ik in een staat van meditatie waarin de beelden als vanzelf komen.
Nadat ik mij in de loop van de jaren steeds beter heb verdiept in de Sumi-e techniek en de daarbij horende chinees/japanse thema’s, heb ik een eigen stijl ontwikkeld die soms buiten de kaders van de klassieke Sumi-e is getreden. Daarom spreek ik liever van schilderijen gebaseerd op de Sumi-e techniek.
‘Op dit moment, na jaren streven naar verbetering in de kwaliteit van mijn werk, is Zen zijn een constante in mijn leven’.